• چهارشنبه ٤ مرداد ١٤٠٢-١١:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧١٩٦
پیرهادی:

کاهش مصرف سوخت خودروها راهکاری برای رفع آلودگی هوا و ارزآوری

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران، کاهش و صرفه‌جویی در مصرف سوخت را راهکاری برای کاهش آلودگی هوا و ارزآوری در کشور دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، پیرهادی در گفتگو با خبرنگار کیهان گفت: باید خودروهایی مجوز واردات به کشورمان پیدا کنند که اولاً مانند خودروهای هیبریدی و برقی، خودروهایی پاک بوده و پایین‌ترین تعرفه برای ورود به کشور را داشته باشند. همچنین خودروهایی که کارکرده هستند، بیشتر از چندسال نباشند و حتماً یورو5 باشند، یعنی ما به کامیون و اتوبوس‌هایی که استاندارد یورو5 به پایین دارند مجوز واردات ندهیم؛ کمااینکه سازمان محیط‌زیست نیز تاکنون با این موضوع مخالفت کرده است. امروز در کشورهای توسعه‌یافته از خودروهای یورو6 صحبت می‌کنند، ما نمی‌گوییم که سراغ خودروهای یورو6 برویم، اما دولت می‌تواند روی خط واردات خودروهای یورو5 حرکت کند، چرا که این حرکت می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.
پیرهادی با ارائه آماری از مصرف بالای بنزین در کشور افزود: متاسفانه مصرف بنزین در کشور ما در بعضی روزها به 120 میلیون لیتر می‌رسد. ما از خودروهایی در کشور استفاده می‌کنیم که مصرف سوخت آنها بین 11 تا 12 لیتر است و بعضی ماشین‌های خارجی مونتاژ شده در داخل بین 14 تا 15 لیتر مصرف سوخت دارند؛ در صورتی که مصرف بسیاری از خودروهای داخلی نیز کمتر از 10 لیتر است و بسیاری از خودروهای کره‌ای و ژاپنی، هیبریدی‌اند و یا خودروهایی مثل تویوتا بین 5 تا 6 لیتر مصرف سوخت دارند.
وی درباره اهمیت کاهش مصرف سوخت بیان داشت: کافی است مصرف سوخت خودروها در کشور را به 5 یا 6 لیتر برسانیم، در این صورت روزانه چیزی حدود 60 میلیون لیتر صرفه‌جویی در بنزین خواهیم داشت؛ حال اگر بخواهیم این 60 میلیون لیتر را سالانه، با احتساب فقط 300 روزِ سال، با نرخ 80 سنت و دلار 40 هزار تومانی صادر کنیم، به‌طور میانگین 18 میلیون لیتر و به عبارتی 720 هزار میلیارد تومان صادرات بنزین در یک‌سال خواهیم داشت. اکنون اگر این720 هزار میلیارد تومان را با دلار 50 هزار تومانی حساب کنیم، 14 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور خواهیم داشت.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برخی اوقات کشورمان از بعضی کشورهای خارجی درخواست می‌کند که پول‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کنند، که باید هم دستگاه دیپلماسی در این زمینه فعال باشد، اما اگر همین صرفه‌جویی در مصرف بنزین اعمال شود، 14 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور خواهیم داشت. کافی است 10 سال در کشور این صرفه‌جویی را ادامه دهیم تا 140 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشته باشیم، حال با این 140 میلیارد دلار می‌توان بسیاری از کارخانه‌های بزرگ دنیا را بخریم و مانند دولت قبل که معطل «برجام» بود، اصلاً نیازی هم به برجام نخواهیم داشت. ما بزرگ‌ترین ضربه را به‌واسطه خودتحریمی‌هایی که برخی ایجاد کرده‌اند می‌خوریم، وگرنه بسیاری از دستگاه‌هایی که باید وارد کشور شوند، وارد می‌شوند. خوشبختانه اکنون کشورهای زیادی در حال ارتباط با ایران هستند و ما نه‌تنها نباید معطل برجام بمانیم، بلکه باید با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، ذخایر ارزی خود را ارتقا داده و از نظر زیست‌محیطی نیز آسیب کمتری متحمل شویم.
پیرهادی با ذکر این سؤال که اگر هزینه صرفه‌جویی 140 میلیارد دلاری را فقط صرف توسعه خودرو‌سازی و توسعه خودروهای هیبریدی و برقی کنیم، چه اتفاق و شکوفایی در کشور رخ خواهد داد؟ گفت: چگونه پراید برخی استانداردهای لازم را کسب می‌کند، اما بعضی خودروهای اروپایی که جزو خودروهای گران هم هستند، اعلام می‌شود که نتوانسته‌اند استانداردهای لازم را کسب کنند. مگر می‌شود خودرویی که بالاترین سطح ایمنی را در اروپا یا کشورهایی مثل کره و ژاپن دارند، از نظر ما نتوانند استانداردهای لازم را به دست بیاورند اما پراید این استانداردها را داشته باشد؟ باید از مسئولان مربوطه مطالبه شود تا صنعت خودرو‌سازی ما روزی تبدیل به یک صنعت پاک شده و آلودگی هوا نیز بدین واسطه در شهرهای ما هر سال کاهش پیدا کند.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: